donderdag 22 maart 2012

Nog meer afscheid - en lente!

Het afscheid nemen gaat nog even door, en dat de lente inmiddels flink om zich heen slaat maakt alles een stuk prettiger. Opstaan en een half ontmantelde kamer inlopen, waar de dozen zich blijven opstapelen voelt vrolijker wanneer de zon de heleboel beschijnt, de balkondeur open kan en de vogels luidruchtig het voorjaar binnen kwetteren.

Afgelopen zaterdag waren we in Onderdendam in Groningen, om Henks zus en zwager gedag te zeggen. Tot onze verrassing waren ook de kinderen en kleinkinderen daar gekomen - het was een huis vol familie!
Daarna hebben we een gezellige avond doorgebracht bij oude vrienden, die nog maar kort in Drachten wonen. Zo hebben we op de valreep hun nieuwe behuizing kunnen bewonderen en het logeerbed getest.
Maandag heb ik de voorlopig laatste CIP-reunie meegemaakt: met de vroegere milieucollega's hebben we in Oudaen geborreld, bijgekletst en lekker gegeten. Vreemd om de Oudegracht met andere ogen te bekijken, als je weet dat je weggaat. Ga ik ze missen, de kronkelende grachten, de middeleeuwse werven, de boomkruinen op straatniveau?
Datzelfde gevoel bekroop me toen we gisteren vanuit het schouwburgrestaurant uitzicht hadden op de Domtoren. Onze bovenburen en goede vrienden trakteerden ons ter afscheid op een diner en een theatervoorstelling - allebei zeer geslaagd! - en het was alsof die toren, eerst in de volle zon, later oplichtend in de skyline, een statement maakte. Zoiets als 'bekijk me nog eens goed: weet je het wel zeker?'. De Dom is voor mij een persoonlijkheid. En ik moest er aan denken dat Henk, toen hij nog niet in Utrecht woonde en ik hem uitlegde waar de Domtoren was, het ineens begreep en zei 'oh, je bedoelt dat fietsttunneltje!' en hoe verontwaardigd ik als geboren en getogen Utrechtse daar over was....
Inmiddels zijn we voor het laatst naar de huisarts en de tandarts geweest, onze dossiers zitten in een van de 100 verhuisdozen, en hebben we allebei een nieuwe (lees) bril aangeschaft. Niet alleen het afscheidnemen, maar ook het regel- en opruimwerk gaat nog even door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten