donderdag 24 april 2014

Back into the future

Nooit gedacht dat mijn levensloop mij weer zo dicht bij mijn 'roots' zou brengen.
Mijn afkomst ligt in het MKB; kruidenier, sigarenboer etc., en nu heb ik, hebben wij, een eigen winkel in het prachtige Noorwegen! En dat na een jarenlange loopbaan in het beleids- en advieswerk. Politiek en bestuur als baas. Met veel plezier en energie heb ik dat gedaan, maar het is niet te vergelijken met het concreet bouwen aan je eigen zaak!

Nu geniet ik van het contact met de mensen in ons winkeltje, die geïnteresseerd zijn in onze producten en enthousiast zijn over wat we allemaal ondernemen. Ik vind het leuk om uitleg te geven over wat we doen, wie we zijn en over de geschiedenis van de plek en het pand waar we nu op en in mogen wonen. En dat allemaal in het Noors.... Dat hadden we twee jaar geleden niet gedacht!

Wij zijn trots op de winkel en op de mooie keukenruimte die we nu opgebouwd hebben in de oude, verwaarloosde winkelruimte van ons huurpand. De omgeving is, voor zover dat kan, nog trotser; buren, vrienden en ook mijn collega's van het verhuisbedrijf genieten mee van het feit dat wij de kranten hebben gehaald met de opening van ons bedrijf. Die rare Nederlanders flikken het toch maar...
We zorgen voor nieuw leven in Henseid en dat brengt de historie weer tot leven.

Vandaag reed ik naar het centrum van Drangedal om daar voor het eerst de 'overtollige' kas naar de bank te brengen. Dat is wel erg terug in de tijd, maar ik kan het mij goed herinneren hoe ome Tabe en tante Cor van de VIVO-winkel in Harlingen dat destijds deden. Om nu hetzelfde te kunnen doen gaf me veel energie! 

Door toedoen van de lokale en regionale pers ben ik een bekend gezicht geworden in de winkels in Drangedal. Ze vragen mij of we vandaag ook open zijn enzo. Zelfs in de Vinmonopolet, de staatsslijterij, waar ik bij toeval vandaag moest zijn, werd ik aangesproken door de meestal enigszins chagrijnige verkoopster. Nu ze weet wat we doen, is er kennelijk een reden om een praatje aan te gaan. De geschiedenis komt meteen weer boven: deze dame is opgegroeid in Henseid, ging daar op school en deed de dagelijkse boodschappen in de winkel die wij nu tot de onze hebben gemaakt. Zo gaat het vaak. Mensen herinneren zich de plek, komen nieuwsgierig kijken - en kopen!

Misschien ben ik mijn carrière als verkoper destijds misgelopen. Feit is dat ik het nu voor een groot deel bén, dat ik het leuk vind en dat het mijn toekomst is. Mijn voorouders kunnen trots op mij zijn.   
     

Een ingelijste foto van mijn overgrootouders' kruidenierswinkel aan het Franekerend in Harlingen, ergens rond 1900...prijkt nu aan de muur van Solvik Mat butikk, past daar perfect en wekt nieuwsgierigheid van klanten.  

   

3 opmerkingen:

  1. hé Henk hoe kan dat nou, bij toeval in de staatsslijterij? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Arne van der Wal25 april 2014 om 08:37

    Mooi Henk! Aan dat winkeltje op het Franekereind moest ik ook denken toen ik jullie opening zag. Geweldig dat de opening zo goed is verlopen. Een goed begin is het halve werk. Gefeliciteerd Henk & Aleid! Hoop het snel zelf te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het was weer een genot om te lezen! :) Dank u wel!

    BeantwoordenVerwijderen